fredag 6. mars 2009

Karamellilje, rosévin og forkjølelse, bra komb?

Dette her er karamelliljespirer. Jeg har en spire som er blitt nesten 10 cm høy og har fått fem sånne bladspisser, så den er det på tide å prikle. Den trenger mer mat, antar jeg. Men så er det om å få det til uten å forstyrre disse minste her - de spirte veldig ujevnt så de aller minste er ganske så små.

Men så er det at det er så kaldt innpå planterommet, og jeg er egentlig på tur til å bli forkjølet. Våknet med vondt i halsen, og ut over dagen har det snørret seg til. Ikke sånn potte tett, takk og pris, men sånn at det er ekkelt å drikke vann og litt øm her og der. Så jeg lurer på om det er risky å stille seg på det kalde planterommet...

Jeg tror sola har begynt å varme ganske godt ute nå. Det er minusgrader, men jeg synes det kommer mer grønt fram i hjørnebedet for hver dag. Mer som stikker opp, liksom. Men det kan være noe jeg bare ønsker meg.

Rosévin, ja, gubben har nemlig vært i kjelleren. Så nå blir det en flaske med rosévin fra Malta i kveld. :) Med det samme han var i kjelleren, så hentet han opp en del potter til meg. Og en sekk jord. Jeg skal nemlig så en del fritillaria for hagelaget. De må vel ut i snøen helst for noen måneder siden... ;) Og så har han hengt opp årets tørrfisk!!! Hurra!

2 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Det var da en frisk og freidig spire:-)

solfrid sa...

Har rosevin jeg, også! Vant i dag - etter uttalige uker uten vinnerlykke.