onsdag 4. mars 2009

Prikling, og store båter som dreper folk

I dag har jeg fått priklet litt. En passiflora edulis, noen paprikaplanter og noe småtteri som jeg ikke husker navnet på nå. Tar litt om gangen. I morra skal jeg prikle den største karamellilja, jeg tenkte å ta noen av dem i dag men ekspertkonsulenten var ikke tilgjengelig på MSN før jeg var ferdig på planterommet. ;)

Så til store båter som dreper folk. Vet ikke om noen husker Skarbak, men det var altså en sjark som ble kjørt i senk av et digert skip som egentlig hadde vikeplikt. Mannen i den lille båten ble drept. Ingen konsekvenser for det store skipet. En trailer hadde neppe sluppet unna det samme mot en liten bil, men det er liksom andre regler på sjøen? Vel, Skarbak var fra nabokommunen.

En båt fra en annen kommune som også grenser til her, har de nå endelig funnet på havets bunn. Et russisk, digert skip ligger i arrest i Bodø, man lurer på om det skipet kan ha kjørt den ned. Fiskeren er savnet, antatt omkommet.

Nå skal jeg ikke påstå her på nettet at dette skipet har kjørt ned båten. Poenget er, at dette er slett ikke uvanlig. Det går slike store båter tvers gjennom fiskefeltet hver dag. Det er ingen her som er overrasket over at sånt skjer. "- Det er mer rart at det ikke skjer oftere", sa en fisker jeg snakket med i går. Ordføreren i kommunen går helt riktig ut og prøver å få gjort noe med dette.

Grusomme greier. Uansett om det har skjedd i dette tilfellet eller ikke, så er det jo helt horribelt at dette er en ganske konstant fare for disse fiskerne. I lokalavisen står det om en (som fortsatt lever) som for noen uker siden måtte slippe bruket for å komme seg unna et sånt skip. Skal det virkelig få være sånn?

Ingen kommentarer: