fredag 24. april 2009

En liten oppdatering i hagen

Nå har jeg tatt i bruk den største glassklokken jeg kjøpte. Den passet perfekt på det ene leirfatet jeg hadde, og det gikk akkurat seks små potter inni der. Så nå står det steviastiklinger i stuevinduet. :) Foreløpig ser det ut som de trives helt fint inni der.

Har tatt en runde i hagen i dag, for nå er snøen ganske helt borte. Det er forskjellige saker som blomstrer eller har tenkt å gjøre det straks. Man bør altså satse på vårblomster, for det er de man har aller mest glede av, uten tvil. Gubben hørte blant annet gledeshylet inn på soverommet i morges, da jeg fant fylte snøklokker på vei til bilen. Det er helt superdupert, jeg visste jo at jeg hadde plantet, men jeg trodde jeg hadde vært for sein og at de hadde tørket for mye opp først. Heldigvis tok jeg feil.

I går hadde vi møte i hagelaget, det var veldig artig som vanlig. Jeg hadde ikke trodd det skulle komme så mange jeg. Siden jeg var bortreist i helga hadde jeg glemt litt av å annonsere, så det ble mindre enn vanlig - og pressemeldinga ble amputert og uten bilde. Likevel kom altså rundt 30 stykker på en vanlig hagelagskveld, for å snakke om vårstell og ugress. Og som de snakket! Det summet skikkelig, kjempeskøy. Tirsdag har vi priklekveld.

Jeg har også gått rundt og kikket på hva som lever i bedene, og hva som ser ut til å ha daua. Jeg fant bulbillene til Lilium (lilje) Ove oppå jorda i barnehagen (bedet for småplanter), så de hadde jeg en liten redningsaksjon på. Nå står de ute igjen, men i potter. Og nedi jorda... Jeg har også kikket litt grundig i Magnarbedet, rundt der tigerliljen har stått. Der har jeg funnet en del bulbiller som lå og slang, og de har jeg trykket litt nedi jorda like ved storlilja, sånn at jeg vet hvor jeg har dem. Føler jeg kjempeflink. ;)

Så har jeg grafset rundt her og der og finner at det spirer smått nedi de fleste planter. Men ett sted fant jeg noe daugress med larver nedi - jæk - lurte på hva som har gått heden. Primula Johanna sto det på lappen, det var kjipt. Den er jo supersøt. Jeg håper jeg har hatt vett til å dele den sånn at jeg har den annet sted i hagen også. Eventuelt at den ikke er dau likevel, selv om den ser steindau ut foreløpig.

Ingen kommentarer: