lørdag 25. april 2009

Heime fra Harstad-tur

Som meldt tidligere i dag, skulle vi til Harstad. Planen var å ta ferge, dra innom loppis på Borkenes, så til loppis ikke langt fra Magnar, så Magnar, og så Biltema + flere butikker.

Men så fikk vi ikke være med ferga. Reservedrittferge. Vi var første bilen som IKKE fikk være med. Men, så kjørte vi rundt og rakk akkurat åpningen på loppis nr 2. Vel det var ikke så mye for oss der, men vi fikk oss et par kopper vi hadde manglet. Der var også et søtt kaffesett til 12, med stemor-motiv på - men vi har ikke plass til sånt. Og ikke helt min stil...

Så kjørte vi innom Magnar. Der var blomstringen i full gang. Vi fikk en omvisning i hagen, der var både blomster, knopper og kule skudd. Gubben skjønte nok ikke heeelt hva som var så interessant antar jeg, men nå skjønner ikke jeg heeelt hva som er så interessant på Biltema så det burde gå opp i opp. ;) Sånn høvelig. Jeg lærte forskjellen på vanlig og ungarsk blåveis (som visstnok er rumensk egentlig?), og så noen helt råstilige skudd. Scopolia carniolica het den, kul sak.

Så bar det inn i drivhuset, og der var det fullt! Og det enda han bruker de minste pottene (triks som er notert). Jeg har da 8x8-potter, jeg... Jaja, jeg får skaffe meg de som er mindre også. ;) Han potter dem om når de settes ut. :) Fikk med meg litt heim også, av forskjellige saker. Han plukket opp noen Fritillarialøk som lå oppå jorda, sånne småløker. De viste seg etter noe googling å være råstilige! Fritillaria acmopetala heter de. Jeg må skrive inn lista seinere, fikk lapper med så det skulle gå bra. :) Men har ikke rukket det ennå.

Jeg fikk nemlig sånn drivhusfølelse i drivhuset til Magnar at nå MÅ jeg komme meg inn i drivhuset. Gubben har lovet at i morra skal han bli ferdig med forsterkningene, sånn at verktøy o.l. kan ryddes ut. Og vi har bært opp alle drivhusgreiene fra kjelleren. Der fant gubben forresten tre sånne Clas Olsson-drivhus som jeg helt hadde glemt at jeg hadde... De er også bært opp, og skal monteres i morra. :)

Det skal ellers nevne at vi rakk loppisen på Borkenes sånn akkurat på heimturen, og da hadde de gått over til posesalg. Vi fikk en vannkanne (bedre enn den vi har), fire nye fakkelbokser, en ny Jordan bitteliten malerull, to leirkrukker og tre plastpotter, for ti kroner tilsammen. Ikke verst. Fant noe småtterier på Biltema også, et par forsinkede bøtter (ikke seint ute altså - men sink som er hatt på, he he, jeg er så treig så jeg lurte litt på den) og et par meisebolleholdere og et par musefeller som man skal slippe å ta i musa for å tømme den. Ja, og så et par hyller til drivhuset. Plastikk. Det var to sorter, vi kjøpte en av hver så får jeg se hva som passer best.

Grei nok dag. :)

2 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Det var ikke måte på så mye dere fikk utrettet på en dag, og bra utbytte av dagen hadde du også.

Miamaria sa...

Ja, det var en flott dag! :)