lørdag 13. februar 2010

Diverse googling før såing

Plantebord er underveis, da må jeg komme meg i gang med såinga. Men så var det jo spørsmål da - hva ER det egentlig jeg har skaffet meg av frø? Hvilke av disse skal prioriteres, hvilke skal sås når? Her må det litt googling til. Og siden jeg kjenner meg sjøl til en viss grad, så lager jeg meg her et innlegg med resultatet av googlinga, sånn at neste gang jeg begynner å lure så kan jeg bare sjekke her... ;) Klikkbare linker, si gjerne fra hvis noen ikke funker. Dette er forøvrig snakk om ettåringer stort sett, staudene setter jeg i hovedsak ut.

Salpiglossis - chocolate surprise og kew blue. Disse hadde jeg i fjor, de er fine og skal prioriteres. Såtabellen til Hagegal sier 11 ukers oppal, 1-3 uker spiretid.

Stocks (levkøy/Matthiola) Sugar'n'spice. Disse lukter så almektig deilig at jeg må ha dem selv om jeg ikke helt liker utseendet på dem. 6-10 uker kanskje.

Ophiopogon planiscapus nigrescens. Nydelig, mørkt gress. Såtid januar-april står det på pakken, må nok så den tidligst mulig her for at det skal bli noe av den.

Tomato Sungold. Denne tomaten er dritgod, smakte den hos ei hagedame i sommer. Må teste den ut sjøl i år. Skal så tomatene ganske snart, så de rekker å sette mest mulig frukt før ferien.

Tomato "Gardener's delight" er også god, passelig mellomstørrelse på tomatene så de kan brukes til masse. Det blir disse to her i år.

Clitoria ternata. Fl. pl. white lady. Denne sås til ære for et par gubber på jobb, de syntes en gang det var veldig morsomt at en plante kunne hete noe sånt, og enda morsommere da de så hvorfor. Så nå skal de få hver sin, hvis jeg klarer å ale opp et par. (Begge har damer i hagelaget så de har kvalifiserte folk i huset til å ta vare på dem.)

Amaranthus cruentus 'Oeschberg'. Denne har jeg hatt før uten helt stor suksess, men den er så stilig farge på at jeg må bare prøve igjen likevel. 9 ukers oppal.

Rudbeckia hirta 'Cherokee sunset'. Hadde vel denne i fjor og er litt usikker. Den er litt vel guloransje for meg i forhold til de andre tingene jeg hadde tenkt i krukker - men kanskje om jeg fant noe konkret som passer. *Gruble* Den er jo kul, så... Må sjekke bildene fra i fjor og se hvordan den egentlig var. 11 uker oppal.

Briza maxima. Storhjertegress. Dette gresset har jeg hatt før, men da på helt feil plass. Ble ikke så kjempehøyt hos meg da, men det er sånne små dingser/hjerter som "klirrer" i brisen, det er ganske fint. 8 uker oppal.


Nemophila menziesii discoidalis. Hadde Nemophila maculata i fjor, den blomstret noe allmektig. Men fargen passer ikke helt for meg i år, så da vil jeg prøve denne som er "svart" og hvit. 9 uker oppal.

Pyntemais. Veldig stilig, men knakk for meg ved utplanting sist. Prøver igjen i år.


Centaurea cyanus 'black boy'. Kornblomst, mørkeburgunder. 7 uker oppalstid. Har ikke prøvd den før, men den ser ganske stilig ut. Liten sak, hvis det er den jeg har sett hos andre.

Grønnkål Nero di toscana. Denne blir veldig flott ute. Hadde den ikke i fjor, så da er det på tide i år igjen. Blikkfang.

Hordeum jubatum. Nydelig gress som man bare må ha. 8 uker oppalstid.

Phalaris canariensis, kanariegress. Har prøvd dette gresset tidligere, og det ble veldig fint. Passet flott til bruk i buketter og slikt. 7 uker oppaltid.


Pennisetum setaceum. Kan ikke kjenne igjen at jeg har hatt dette før, selv om frøposen er åpnet. 12 uker. Kjempeduskegress.


Tagetes tenuifolia 'Signet Lemon', sitrontagetes. Veldig liten, søt sak. Kan spises. 6 uker.

Verbena bonariensis, kjempeverbena. Prøvde å så sist vår, men ingen spiring. Fikk imidlertid plante hos ei snill hagedame (takk Marosa!) og de ble aldeles kjempenydelige. Høye og staselige, samtidig som de ikke er brautende. 16 uker oppalstid!!! Haster altså litt.

Lagurus ovatus. Haresvans. Nok et nydelig gress. Dette er så delikat og passer til det meste, at det bør man bare ha i hagen. 9 uker oppal.

Melica altissima atropurpurea, staudegress. (Vet ikke om det er herdig her, dog. Neppe) Må prøve den, ser stilig ut med de hengende, brune dingsene.


Cortaderia richardii, annet gress jeg ikke har prøvd meg på før. Skal også være staude, men aner heller ikke om det er herdig her. Sikkert ikke.

- Men hvis dette er alt av frø, så synes jeg at jeg har lite sommerblomster annet enn gress. Det betyr vel en snarlig frøbestilling ett eller annet sted - jeg må bare finne ut hva det er som mangler, først. Ett eller annet er det, men hva... Hmmm...

Ingen kommentarer: