onsdag 17. september 2008

Hundetenner er kule!


I dag fikk jeg en veldig hyggelig telefon på jobb! Ei dame i hagelaget hadde gravd opp en hundetann i hagen sin, og under der var det masse mer løker enn hun ville ha selv. Hun lurte på om jeg kunne være interessert? Ja, hva tror dere? ;) Joda, klart jeg var interessert! Og så viste det seg at den var ikke gul heller en gang, det er en hvit en!!! Fantastisk. Men det kuleste er hvordan de ser ut. Selve tannen altså. Jeg har nå lært hva som er opp og ned, og det er helt klart at den hundetannen jeg kjøpte hos Magnar her tidligere, den ble plantet oppned... Jaja, det kom opp blader så det går vel.

- Så fikk jeg en kul silene som er rød og kul, den er plantet i hjørnebedet. Da jeg plantet den oppdaget jeg med det samme at der var det veldig veldig veldig tørt, så jeg har hatt vanner på der i noen timer nå. Håper det hjelper litt. Eller, kanskje jeg rett og slett skal la det stå på i natt... Går det an å vanne for mye tro?

Jeg fikk også en storkenebb, en rosa fin en som blomstrer nå. Tror ikke jeg har den fra før. De fleste mine er avblomstret, tror dessuten jeg har bare en rosa og den ser ikke sånn ut. Jeg fikk meg også et eksemplar av en sånn oransje meconopsis, jeg har enkel fra før men denne er fylt. :) Jo, og så fikk jeg litt av et utrolig stilig strå!!! Det var nesten metallisk blågrønn, med litt brede blader. Var ikke så masse røtter på, men håper det er nok. (Eller at det rekker å lage seg nok før vinteren.)

Jeg rakk faktisk å plante flere av plantene også, før jeg måtte av gårde. Skulle på konsert kl. 7, det er nemlig jazzweekend her. Og siden hentinga av hundetann tok nærmere en og en halv time, ble det brødskiver med leverpostei til middag. (Mange.) Og ikke alle plantene rakk jeg å få i jord - men jeg har en plan for morgendagen. (Selv om det fortsatt er jazzweekend...)

Gubben er på heimtur, hvis de ikke får fatt i fisk på turen er han heime i løpet av neste døgnet. Skal jeg bare hive han rett i drivhustomtgravinga, tro? Spørs om de har drivhus på lager så seint på året vel?

Planten på bildet skal være Primula jessica, ifølge lappen som står ved siden av den. Gul. I Magnar-bedet. Der skulle den ikke vært. ;)

2 kommentarer:

solfrid sa...

Har ikke 'Jessica' mørke blader? Det har min 'Jessica' Ellers så er leverpostei undervurdert som middagsmat ;o)

Miamaria sa...

Joda. Vi sådde den på drivhusgruppa i hagelaget i år, og da fikk vi noen med grønne blader, og noen med mørke. Dette er den med grønne. Vet ikke om det finnes flere varianter eller det er frøekteheten som ikke er særlig, eller hva. Dessverre er de med røde blader noe mindre, så de rekker nok ikke å blomstre i år.