søndag 14. september 2008

I dag har jeg vært på traustøypekurs!

Ja, jeg har rett og slett vært på støypkurs. Gubben trodde det var i forbindelse med grunnmuren til drivhuset, men neida. Hagelaget har hatt støypkurs for å lære å støype trau, blant annet i hypertufa. Så vi har fått lekt oss i en diger sanddunge, i flere timer i dag. Det var artig! To trau har jeg laget, så får vi se om noen dager når det har herdet, om det ble brukendes til noe.

Holder fortsatt på å tenke i forbindelse med drivhuset. Raell mente at det jeg vurderer å kjøpe ser litt spinkelt ut, og jeg har jo ikke særlig vett på det. Men det står altså hos importøren at dette skal være tilpasset nordnorske barske forhold, og jeg syntes ikke det så direkte rakkelaktig der jeg har sett det utstilt. Men en ting er klart, det er uansett en fordel om vi klarer å lage noe le for det kommende drivhuset.

Jeg har fundert på å støype noen skikkelige sokler når vi først holder på å grave og støype, for å sette fast noen kraftige greier til å lage en høy levegg. Denne kan det jo vokse ting på, he he. Gubben snakket også om at det går an å lage den i en sånn slags kant, men det tror jeg ikke går helt, da vil den sannsynligvis lage for mye skygge for drivhuset. Det er vel neppe et problem med litt skygge helt midt på dagen, men utpå ettermiddag/kveld bør kanskje sola få komme til? Jeg vet jo ikke sånt heller, jeg...

Ellers så finner jeg forskjellig i bedene for tida. Her om dagen var det jo en rødblomstret søt sak, og i dag fant jeg en primula. Den er lilla, og den har jeg kjøpt hos Ole Olsen. Den ser veldig lite spesiell ut nå, blomstrer helt nedi bladene. Men jeg har sett et bilde, og jeg tror den kommer seg når den blir stor! Den skal altså hete noe sånt som Primula Elatior V. Meyrei ifølge mine notater i den veldig nyttige hagedagboka vi har hatt på hagegal.

Og så har jeg tatt et nytt bilde av dette hjørnet mitt på plattingen. Grunnen til det er bruktkuppet jeg har nevnt tidligere, det står altså til venstre her på bildet for å se i forhold til de jeg hadde fra før. Synes det ser ut som den beholderen passer fint til å plante blomkarse i, jeg, med den oransjefargen på håndtakene og kanten? Og flaska er fin!!! Ja?

Ja, den er det.

3 kommentarer:

Rita Hogefeld sa...

Jadda, flaska er kjempefin ;D

solfrid sa...

Åh, det var et vakkert hjørne. Skikkelig digge farger. Nå er jeg glad i orange, da...

Miamaria sa...

Orange er ikke så verst når det blir som dette her, nei. :)