torsdag 25. juni 2009

Vandringer og prikling

I går var det full fres, og ingen ledig tid. Først spadde jeg opp planter for å gi til de vi var på utrykning hos dagen før, og så var det hagevandringer med hagelaget. Tre hager var vi i, en helt fersk en - det vil si fersk for henne, egentlig gammel og ikke vedlikeholdt. Hun fikk mange tips, og på neste vandring fikk hun seg planter også. :)

Neste vandring var også artig, en veletablert hage som har flott blomstring både vår og forsommer. Denne hagen er bare så flott, og damen som har den er så engasjert og hyggelig at det er en fryd å komme på besøk. Mest vanlige planter - mange av hver - og så en og annen "spesialitet" innimellom, som spriter opp. Og flotte detaljer, en glasskule her og en gammel trerot der. Supert!

Så var vi i en hage til slutt, en ekte mannehage. Det vil si, der var en mor i huset som tok seg av planter og bed, og sønnen planter trær og graver ut sitteplasser, bygger opp bed med store steiner (som mor fyller med blomster), og slike ting. Potet som var nesten klar for opptaking, etter forkultur i melkepakker. Misunnelsesverdig. En litt annerledes hage, på en positiv måte. Fin miks, og veldig oppfinnsomt mye av det.

Så kom jeg heim på kvelden og da var det jo bare å kjøre med staudene jeg hadde gravd opp, og få dem ned i utrykningsbedet hos kjenningene våre.

I dag har jeg priklet en del. Prøver å få det til å minke, men det går treigt. Spørs om jeg ikke legger ut noen prikledotter for bytting på hagegal snart, jeg tror i hvert fall jeg har Cortusa matthioli til overs. (Jeg HAR den til overs. Har sådd TO potter.)

2 kommentarer:

fru Sandeggen sa...

Pussig, jeg har også et ørlite overskudd av cortusa. Jeg må visst ha sådd den tre år på rad... Jaja, nå blomstrer den førstesådde :)

Miamaria sa...

Jaha, så da skal jeg ikke sende noen den veien altså. :) Da blomtrer de tredje året? De blir i hvert fall fine, det har jeg sett. Men sååå mange trenger jeg ikke av dem likevel.