fredag 2. april 2010

Påske, vår og dau mus

Et lite påskebilde, fra gårdagens padletur. Vi har et skikkelig flott påskevær i år, og nå har temperaturen kommet seg over på plussen også, så nå tiner det. I tillegg har tjelden kommet, jeg har hørt stær, hegrekolonien har flytta tilbake til granfeltet oppi åsen, og det drypper overalt ute. Deilig.

På planterommet vokser det stadig. Drivhuset ble montert i påsken i fjor, og jeg flyttet de første plantene ut dit i månedsskiftet april/mai. Jeg håper og tror at det blir tidligere i år. Det begynner å bli fullt allerede... Staudepottene som har stått ute har jeg måka fram i dag, de skal flyttes inn i drivhuset som foreløpig står uten varme. De automatiske luftelukene er ikke automatiske ennå heller. Det blir god temperatur der om dagen.

Prydmaisen er blitt diger (sådd noe for tidlig, antagelig), de første blodbegerne har jeg toppa, kjempeverbena må toppes nå snart - og det er vel ikke lenge før Nicotianaene prøver å kvele naboene sine. Alt er i rute, med andre ord. ;) Tomatene må nok pottes om snart også.

Dau mus, ja. Jeg rydda litt i drivhuset, og der fant jeg jammen meg ei dau mus. Den har antagelig ramla oppi ei bøtte, og ikke kommet seg opp igjen. I hvert fall lå den stein dau nedi der. Sånn går det når man bryter seg inn der man ikke har lov til å være...

7 kommentarer:

Linda sa...

Padletur høres nydelig ut:)Med det påskeværet vi har hatt kan jeg nesten dra på padletur i hagen... Vræl:)
Høres ut som du er godt i rute:) Så gøy. Verbenaen min ser ikke ut til å spire enda, har flyttet den ut og inn og i drivhuset og ut igjen osv... nå får de stå i drivhuset en stund så får jeg se om de kommer... Blodtopp har jeg også frø av, men har ikke fått sådd enda, så må kanskje vente like godt... Mistenker at jeg handlet frø litt over evne:) Gleder meg til å følge spirene dine, de er vel i grunn blitt småplanter nå:) God påske. Klem

Linda sa...

Og til musa eller kanskje mer til dens artsfrender; det er best å være på den riktige siden av loven:) Innbrudstyver går det ikke alltid bra med:)

Rita Hogefeld sa...

......og jeg prikla Nicotiana først i dag jeg.....er jeg seint ute da?

Miamaria sa...

Det er sikkert ingen krise med de Nicotianaene, det er ikke veldig lenge siden jeg priklet mine heller. De bare har det med å eksplodere veldig plutselig...

Verbenaen tror jeg kan være litt tricky, Linda, i fjor spirte ikke mine i det hele tatt. I år spirte det noen ganske få. (Husk at det er små frø, så de bør ikke dekkes til noe særlig.)

Vivishagerom sa...

Ja, dere har nok fått været i år. Vi har hatt snø og tåke hele påska, men inne er det full fart og ingen sure miner.
Nå er det vår og prikling, jord og spirer er det som teller.
Ønsker deg en fortsatt fin påske.

Tove sa...

Høres ut som du snart er klar for utflytting. MÅ være kjempekjekt å ha et drivhus på lur. Tror det blir fullt på planterommet her også, selv om jeg ikke har sådd noe som helst. Rart med det. tjihii. Ha en fortsatt fin påske :-)

Miamaria sa...

Jeg fikk flytta de viktigste staudepottene inn i drivhuset i dag. De var helt fastfrosset i marka sjøl om de var tina fram, så det gikk faktisk ikke før nå...