søndag 29. mars 2009

Tørrfisktyv(er) på ferde i naustet!

Jeg gikk en tur ned til naustet i dag, skulle se etter tjelden. Han var ikke kommet ennå. Kikket inn i naustet, der var det veldig få tørrfisk i forhold til sist - men gubben snakket jo i går om at noe av den var svigers sitt, så jeg tenkte at da hadde han pakket ned det som de skulle ha, når han ordnet resten av fisken i går.

Ruslet videre rundt, og så at fuglekassen var borte fra veggen. Stemmer, den hadde jo falt ned. Gikk inn i naustet og henta den, tenkte å henge den opp i et tre nærmere huset - vi har aldri sett noen ha reir i den der nede likevel. Da så jeg det grusomme!!! Det var nok ikke gubben som hadde hentet tørrfisk (ennå bare halvtørr)!!! For de som hang igjen var spist på! Halvspist, småspist - helspist! Neeeeeeei!!! Jeg er nå helt fri for tørrfisk, alle var spist på.

Sånn er det. Nå er sesongen straks over også, det er bare å håpe at han kan ta heim ny fisk.

Har satt ut den ene glassklokka over et par snøklokker (med snø), for å se om det blir særlig forskjell inni der. Og så har jeg hatt saksa med meg ut og klippet løs gamle stauderester. Rydder det ikke bort, det får ligge til beskyttelse - men jeg klipper det løs så jeg ikke river eller klipper av nye skudd seinere. Når det blir skikkelig vår er det bare å sope det opp. (Det var fort gjort, er ikke store flekken da...)

Under en granbar fant jeg bevis på at musene våre lever i beste velgående. Der var det en liten solsikkefrøsamling nemlig. :) Tok ikke bilde, men det fikk ligge i fred så kanskje jeg tar en annen dag.

Akkurat nå må jeg finne på noe å gjøre som krever tankekraft, så jeg slipper å tenke på den hersens tørrfisken som noen andre har spist. :(

2 kommentarer:

Anonym sa...

Huff, så forbaska! Hvem er det som har spist på tørrfisken deres, da? Kanskje dere må lage et bur eller noe av noe slags netting, for å slippe til luft men hindre annen tilgang?

Miamaria sa...

Uff ja. Vi har til og med vært tilbudt et bur av netting, men dette opplegget hadde gått bra to år før... Etterpåklokskapen sier imidlertid... osv.

Vet ikke hva som har spist. Røyskatt, vanlig katt eller kanskje oter? Helst en av de to første. Håper bare de ikke setter seg fast neste gang.