søndag 10. mai 2009

Rydding i barnehagen, og en ukjent

I dag har jeg vært ganske mye i drivhuset. Jeg må nemlig ta opp plantene i barnehagen der oppe, og sette dem i potter, for vi skal jo ordne området rundt der. Blant annet skal det opp legjerde, komposten skal flyttes, og samme altså med barnehagen. Alle plantene som var merket er nå kommet i potter.

Men så er det altså at jeg fant en ukjent. Ikke fullstendig, den hadde lapp - men det var bare rester av navnet igjen. Spent på om noen kjenner den igjen. Jeg har en liten anelse om hvem den kunne komme fra, hvis det er riktig så kanskje jeg finner det ut helt sikkert etterhvert. Vi får se.

Drivhuset ja, nå har jeg også begynt å fylle i druekassen. Når jeg spar opp småplanter, rister jeg av mest mulig jord (for den er full av arve og arvefrø), og denne tømmer jeg nedi kassen etterhvert. Kasta også nedi noe kvernet kvist og barnåler, og litt hønsegjødsel og rørte rundt. Jeg vil nemlig helst plante druen nedi der om ikke alt for lenge. Den vokser foreløpig greit i potta si, men hvem vet hvor lenge.

Har pottet om de siste tomatene. Vet ikke om det er sånn vits, de er jo så skadet i bladene. (Klikk bildet større, så ser man de lyse flekkene.) Skjønner ikke at sola skal være så sterk i drivhuset, men det må den være. Jaja. Ikke alle er like ille da, men trasig å selge sånne på planteloppemarked.

Har fått meg et nytt ugress. Jeg hadde en plante i fjor, som jeg trodde at jeg hadde satt ned selv. Så litt tistelaktig ut. Søte, små blomster. I år kom det opp en drøss små blader rundt der den hadde stått - spredte, så ikke ut som hovedplanten. Aha, den må jo ha sådd seg tenkte jeg. I dag fant jeg ut at jeg skulle fjerne mest mulig av det før de fikk skikkelige røtter. Ha ha, den slo feil - men takk og pris at jeg gjorde det nå! Den hadde et virrvar av røtter allerede, og de gikk alle veier og hvor dypt som helst! Fy flate!!! Det der blir jeg plaget med antar jeg.

Ellers er det fortsatt mest positive overraskelser i bedene her. I dag fant jeg knopp på paraquilegia og på soldanellaen. :) Gleder meg til begge to. :) Knoppen på paraquilegiaen holdt jeg på å rive av for jeg trodde det var et ugress midt i planten, he he. Den så jo helt annerledes ut enn de andre bladene... He he.

Straks kommer et innlegg med saker som blomstrer i dag, flere helt nye. Her.

Ingen kommentarer: