søndag 23. august 2009

En kjempefin tur til Lofoten

I går hadde Sortland hagelag tur med buss til Lofoten. Det første jeg tenkte da jeg våknet av hardt dundrende regn på taket, var at i dag er det vel ingen som gidder å møte for tur. Men jeg sto nå opp for sikkerhets skyld - og allerede da jeg kom ut av dusjen var det litt bedre vær.

Vi hadde regn i alle hagene i Kabelvåg, hvor Judith van Koesveld guidet oss rund. Men det var veldig interessant å se likevel, selv om det attpåtil er høst og ikke på topp. Den hagen ved museet må være helt fantastisk på våren. Fine murer og det hele. Men den er ikke kommet skikkelig i stand, så vi fikk ikke gå inn i selve hagen. (Risiko for at stein kan falle ut.) Virkelig prisverdig at noen orker å ta fatt på slikt arbeid som den hagen, viktig arbeid også. Slike gamle hager bør tas vare på/restaureres. Her har de vært opptatt av å ta vare på det som er igjen av det gamle. Vi fikk også handle Plantearven-produkter og urteprodukter som hun lager selv. Men jeg trodde ikke at jeg hadde penger med meg, og handlet ingenting.

Videre var vi i tre hager lenger ut i Lofoten. Den første av dem var like artig som sist jeg var der - de har så masse kreative ting og dyr og sånt. På bildet ser vi noen av dem - moskusender, løpeand og en ekaill. I tillegg var det masse høns i flere størrelser som gikk rundt, han har fasaner og påfugl - og flere bikuber. Vi fikk smake honningen også direkte fra kubedingsen, den var kjempegod!

Vi fikk også smake likører og hjemmelaget vin av flere slag, og Vestvågøy hagelag spanderte også middag på oss - deilig baccalao med tilbehør. Fantastisk godt. Vi hadde en flott tur, tross regn og litt feil årstid.

Imens jeg var borte har gubben ordnet her heime. Ute. Gravemaskin ble kjørt hit seint fredag kveld, og de har holdt på i hele går. Det ser veldig bra ut så langt synes jeg. Nå er de for å leite stein til kanting, håper de finner nok som kan brukes.

Ingen kommentarer: