mandag 4. januar 2010

"Årets" - Oppsummering 2009

Årets minste

(Bildene i innlegget er klikkbare) Denne her, en Draba, må uten tvil ha vært årets minste plante. Her er den i knopp, men den ble ikke særlig større når den slo ut i full blomst, for å si det sånn. I grunnen rart at den ikke har forsvunnet i bedet.

Årets ugress

Denne djækelskapen var årets verste ugress. Dukket opp i Magnarbedet - overalt. Og den holder til så dypt, at den er ikke til å få skikkelig tak i. Neste år blir det Roundup mens det er så tidlig at det går an uten å søle på de andre plantene. Denne må vekk - ei sann plage. (En eller annen tistel, tro?)

Årets sommerfuglbilde

Dette sommerfuglbildet liker jeg fordi jeg har fått med TO sommerfugler. Jeg venta lenge, og tok maaange, og når plutselig den ene kom i "posisjon", så var der jammen en i bakgrunnen også. Flaks! Kuleprimula er definitivt populære blant disse karene.

Årets knopp

I år var det altaiakeleien sine knopper jeg falt for. Jeg synes faktisk knoppene var å foretrekke framfor selve blomsten... Særlig sånn like før den skal til å springe ut, synes jeg den er virkelig fin.


Årets flotteste Primula

Nå finnes det utrolig mange flotte primula, og noen av dem har jeg. Å velge den flotteste er dermed vrient - men i år var det en primula jeg virkelig falt for. Jeg ante (som vanlig, he he) ikke at den skulle komme til å se slik ut - har prøvd å samle med mulig frø av den selv om det dessverre ble lite. Blåfargen var helt skjønn, rett og slett. Og så MASSE blomster.

Årets geranium

Denne her var søt i fjor, og imponerte i år. En liten sak, som blomstrer, blomstrer og blomstrer. Den gir seg bare ikke, og så er blomstene veldig fine på den også, med de søte strekene på det hvite. (Irriterende vrien å ta bilde av, dog.)

Årets "ut fra intet"

Svartkrona, Fritillaria camchatsensis (cirka), var den store overraskelsen i år. Jeg fikk en potte "antagelig noe Fritillaria" fra Magnar i fjor, den var det et par strå oppi. I år var de to stråene blitt til feite stengler med knopper, og etterhvert en masse flotte blomster!

Årets !!!


Denne her var antagelig den mest positive overraskelsen, og den som frambrakte det høyeste hylet når den kom ut. En Oxalis - men den var jo BLÅ! Jeg trodde alle var varianter av rosa, dette her visste jeg rett og slett ikke gikk an. Helt rått.


Årets bukett

Jeg glemte nok litt å fotografere buketter i år, men denne her likte jeg godt. Helt enkel, lite dilldall - søt. Miks av hageblomster og grøfteblomster, det synes jeg er kulest.


Årets sommerblomst

Denne her var stilig som sommerblomst. Kommer ikke på hva den het da, men. Det var så stilig overgang mellom knopp og blomst, rosafarge som passet til det meste - og så var den litt kul, rett og slett. Tror jeg må ha noen sånne i 2010 også.

Årets smarte idé - forsøksprosjekt...

Jeg var kjempefornøyd med ideen om hvordan få plantet langsmed drivhuset - grave ned murerbaljer... Nå i ettertid er det fylt inntil dem altså, det skal være flatt rundt her. Jeg er mest spent på hvordan overvintringen blir i disse - det blir vel mye frys - smelt - frys - smelt oppi der før det er sommer.

Årets kosepause

Blad fra Scottish Rock Garden Club (SRGC), reker og hvitvin ute på plattingen - i sola. Nok sagt...

Årets "overlever"

Anacyclus depressus hadde jeg overhodet ikke regnet med å se igjen hos meg. Men så plutselig var der en plante jeg ikke visste hva var - og først da jeg fant samme planten igjen på et gartneri i området, med navnet på, skjønte jeg at det var denne som faktisk hadde overlevd. Veldig spent på om den klarer en vinter til!

Årets


Denne her hadde en flott farge, en av de umerkede akeleiene som ikke fikk noen plass i fjor. Litt fælt å tenke på at den har levd på kanten av livet denne her, den er jo aldeles nydelig. Jammen bra jeg tok vare på alt som var, selv om jeg ikke rakk å få alt ned i jorda - det er en del som klarer vinteren i potter også!

Årets svarting

Denne irisen var svartere enn noen annen svart plante jeg har fra før. Full klaff med andre ord - og juhu, jeg har kjøpt TO! Det var lurt. ;)

Årets flaskehals

Flaske + blodbeger = kult

Årets plageånd

Denne her karen og hele slekta, plaget vettet av meg i sommer. Akeleier er spesialiteten, de spiste og åt, så akeleiene sto der som rare pinner med blomster øverst. Fyttigrisen.

Årets krukker

Krukkene i år inneholdt mye forskjellig rart. Litt kaos - men frodig ble det!

Årets nyanskaffelse

Innkjøpt i fjor riktignok, men det var nå ikke før i år at vi fikk det opp og tatt det i bruk. :) Ganske masse arbeid ble det med det, men det ble også mye tomater og fine planter inni det etterhvert.

Årets snekreprosjekt

Legjerdet til drivhuset, ble i grunnen årets prosjekt. Riktignok gjenstår det litt, men mesteparten er kommmet opp. I de to smale åpenrommene skal det armeringsjern og klatreplanter. Tror det kan bli stilig. I bakkanten skal det mer vegg, men også en dør for å komme seg til det som er bakom.

Årets ferie

I år har det vært mye hagegreier utenfor min egen hage også - hagemesse, vårtreff på Tøyen, tur til hagegale på Senja - bobilferie innom både her og der på hagegreier i Sverige - men høydepunktet må likevel sies å ha vært Madeira. Det går bare ikke an annet.



11 kommentarer:

Villrose sa...

Der kom du meg i forkjøpet med "årets" :-) (Om jeg i det hele tatt kommer så langt!)

Så har du også vanvittig mye som er verd å nevne!

Kirsten sa...

Flotte bilder !
Kan Årets sommerblomst være en Scabiosa av noe slag? Fin var den i allefall.
Åååååå....nå kjenner jeg at jeg gleder meg til vår og sommer :-)

sveinv sa...

Årets sommerblomst ligner veldig på Iberis umbellata
Ellers var det flotte bilder MM

Anonym sa...

Godt nytt år! Takk for hyggelig julehilsen med fine bilder!
Så fint å se bildene fra hagen din. Du og gubben har fått til veeeldig mye på kort tid. Husker de første bildene jeg så av området rundt huset deres. Nå er det en flott hage.
Temmelig sikkert at det blir tur til Sortland til våren/sommeren. Da kommer jeg nok ilende innom.
Randi M.

Berit sa...

Artig kavalkade, og mye vakkert!

Silja sa...

Her var det vanvittig mye fint, Miamaria! Den Oxalisen var jo til å spise opp :-D. Hva slags kål er det du har på Årets krukker? Den var lekker, er det svart grønnkål eller?

Miamaria sa...

Villrose - Du får raska på, og lage en "årets" du også. :) Jeg laget min mest fordi jeg har lyst til å lese andres. ;)

Kirsten og Svein, jeg tror det er en Iberis, det vet jeg vi hadde på drivhuset i år. Det stemmer nok det, hadde det vært en Scabiosa hadde jeg husket det.

Randi - Du får si fra, så vi kan sette på kaffe. :) Kjempekoselig om du kommer!

Berit - takktakk!

Marosa - Jeg tror det er svart grønnkål, ja. Jeg mener det var noe sånt. Skal gi beskjed hvis det var noe annet, jeg må vel sjekke det snart - skal så den i år også nemlig. Den var kul.

Anonym sa...

Wow! nå ble jeg inspirert. Først litt chiliprat på forumet og så dette her...
Tror jeg må en tur i drivhuset i ettermiddag og sjekke tempen / hente inn noen potter og litt jord med tanke på såing av ... noe.
Du er så flink til å skrive og beskrive, synes jeg :D

Mariann S sa...

Kjempeflott då. Utrulig masse nydelig du har :)
Fikk nesten litt prestasjonsangst gitt, men skal sjå om eg klarer å få til noke eg og :)

Anne (Moseplassen) sa...

så mye lekkert å se :)
Den blå oxalisen var ny for meg, spennende!

Thusnelda sa...

Hyggelig å finne att bloggen din, bildet du har øverst har festa seg hos meg, synest det er så storslagent og fantastisk.
Kommer tilbake, flott oppsummering av året.
Ha ein fin dag.